Statistik på allt

Idag finns det näst intill statistik för allting. Allt mäts i bland annat tid, poäng, vikt eller längd för att presenteras i staplar, linjer, cirklar eller tabeller. Hockeyfantasten kan följa sitt lag och även ibland sin favoritspelare minutiöst genom statistiken. Hur många mål har gjorts? Hur många passningar, hörnor eller inkast? Vem har sprungit längst och vem sköt hårdast?

Aktiespekulanten får mängder av statistik dagligen för att kunna göra sina värderingar av företagen som därmed ligger till grund för eventuella köp- eller säljordrar.

Detta samtidigt som privatpersoner jämför medelpriset på husen i närheten när ett hus ska köpas in. Vad gav grannen för sitt? Hur mycket är medelvärdet på gatan? När stod priset som högst? Allt värderas in för att man ska kunna skapa sig en bild av hur mycket huset är värt. Även när man sedan ska binda räntan eller ha den rörlig är det en del att ta ställning till. För statistiskt sett så är ju rörlig billigare i längden. Men det betyder inte att det alltid är bäst.

Som företagare är det även viktigt att använda statistik som ett verktyg för att optimera sin produktion och försäljning. Genom att ha samma öppettider, samma produktutbud och samma marknadsföring kommer man alltid att sälja lika (eller med tiden sämre) än förut. Men analyserar man olika statistik kan avgörande beslut tas. Ett enkelt exempel är macken som hade en stor strid av kunder vid öppning klockan 07.00 vid öppningsdags. Något som lätt kunde läsas av på försäljningsstatistiken. Många svängde förbi på väg till jobbet. Genom att tidigarelägga öppettiderna med en timme fångades ytterligare kunder upp.

Men oavsett vilken fakta man är ute efter bör man vara noga med att granska vad som presenteras. För något år sedan prydde ett månadsmagasin sin första sida med rubriken ”10 av 9 blir lurade av statistiken” och det ligger mycket i den rubriksättningen.