Statistik kring casinospel


När det kommer till allehanda spel i casinovärlden kan man komma långt genom att spela rätt och slätt på statistik. Majoriteten av spelen på casino bestäms trots allt av slumpfaktorer och inte av någon form av skicklighet.

dices

System för olika casinospel är ofta baserade på vad som är statistiskt sannolikt att hända i det långa loppet, men detta kan vara efter fler omgångar än vad man har tid eller råd att spela. System är vanligare att hitta inom vissa spel mer än andra. Ett av de vanligaste är black jack och man kan använda dessa system om man spelar i person eller över nätet.

Inom black jack måste man först tänka på är hur många kortlekar som används, de vanligaste systemet som finns utgår ifrån att mellan 4 och 8 kortlekar är i spel, eftersom majoriteten använder just detta. Därefter jämför man sin hand med dealers synliga kort och agerar därefter.

woman play black jack card game in casino

Dessa system gör dock skillnad mellan vad man kallar mjuka och hårda händer. En mjuk hand är en där man inte kan bli tjock om man drar ett nytt kort medan en hård är där man riskerar att bli tjock. Eftersom ett ess fungerar antingen som 1 eller 11 kan man alltid ha en mjuk hög hand, exempelvis ett ess och en sexa är en mjuk 17, drar man ett kort som sedan tar en över 21 börjar man istället räkna esset som en etta.

Statistiskt sett har man en 42,22 procent chans att vinna en hand 49.10 procent chans att förlora och det är en 8,48 procent chans att en hand blir oavgjort. Vidare så blir dealer tjock omkring 28 procent av händerna. Att vinna successiva händer går ganska snabbt nedåt, att vinna så många som sex händer i rad är bara en 0,99 procent chans till exempel. Detta är anledningen till varför man bör spela konsekvent. Här kan du se ett bra upplägg på hur du borde agera beroende på vilka kort du sitter med och vilka kort dealern har.

Ett av de mest kända system är dock inte ett black jack-system, det är ett system man finner inom roulette, det heter Martingale-systemet och har sina rötter i system från 1700-talets Frankrike.

Detta system baseras på idén att man dubblar sin insats efter en förlust, på så sätt har vinner man alltid tillräckligt mycket för att täcka förlusten plus en extra enhet. Börjar man till exempel på en krona och förlorar fyra gånger i rad har man då satsat sammanlagt 1 + 2 +4 + 8 = 15 kronor, vinner man nästa hand har man därmed gått en krona plus då man enligt systemet satsade 16 kronor på sin femte omgång.

Satsar man på antingen röd eller svart antar många att de har en 50 procent chans att vinna och därför borde detta system hålla upp. Det största problemet dyker dock upp när man tar en närmare titt på hjulet, i den franska (europeiska) versionen av roulette finns det en nolla med på hjulet och i den amerikanska hittar man även en dubbelnolla. Går man bara efter den franska versionen sjunker därmed chansen från 50 procent till 48,64 procent, vilket betyder att i detta system vinner huset i längden.

Ett ytterligare problem uppkommer då man tänker på att man inte kan dubbla insatsen i all evighet, de flesta roulette bord har nämligen en maxgräns på hur mycket man faktiskt kan satsa på en och samma plats. Har de inte det kommer man även behöva hålla sig till de pengar man faktiskt har och betyder nästa dubbling att man måste satsa mer pengar än man har ligger man ju besvärligt till.

Statistik är inte bara viktigt att ha koll på för varje individuell spelare det är även något som staten håller koll på för att se saker som både brutto- och nettoomsättningar för den reglerade svenska spelmarknaden och för de utländska aktörer som svenska spelare också använder sig av.