Statistik e-handel och webbshoppar

E-handeln är något som ökat väldigt de senaste åren, något som vi här har valt att titta noggrannare på. Idag väljer allt fler människor att handla över nätet istället för att besöka butikerna fysiskt. 2012 omsatte e-handeln hela 31,6 miljarder kronor jämfört med 2011 då  motsvarande siffra var 27,7 miljarder kronor.

I procent innebär det en ökning med hela 14 %, nästan 4 miljarder kronor. Om man istället kollar på detaljhandelsmarknaden under samma period var den siffran endast på 2,1 %, vilket visar hur stor e-handeln faktiskt har blivit. Mer information om detta hittar du på internetstatistik.se.

I och med att e-handeln ökar så mycket som den gjort krävs det mer av de webbshoppar som finns på nätet idag, bara för att man har en webbshop betyder det inte att den kommer att generera massor av pengar. Vilka webbshoppar är det då som vi handlar av, hur ska de vara uppbyggda och vara designade för att människor ska köpa av just dem?

Det första som krävs är att webbshoppen är väl uppbyggd, med bra rubriker, titles och text. Det ska vara lätt att navigera i den och personerna som handlar ska hitta sina varor snabbt. Det krävs också att webbshoppen innehåller ett bra och lätt betalsystem för att kunden ska tycka att det går smidigt. Sist, men inte minst krävs det att leveransen av produkten fungerar smidigt och snabbt. Människor idag brukar kräva snabba och smidiga leveranser, gärna kostnadsfritt. Vi har hittat en bra webbshop på nätet som innehåller alla ovan nämnda saker.

När webbshoppen är klar krävs det att sajten syns på nätet, framförallt att den kommer högt i sökresultaten på de stora sökmotorer som finns idag, bland annat Google. Här gäller det att bestämma vilka sökord man vill synas på. Säljs exempelvis skor och accessoarer är det troligtvis de orden man vill placera sig högt på på sökmotorerna. Det finns idag många olika sajter som beskriver hur man ska göra en sida mer sökmotorvänlig och vad som krävs för att optimera en sajt. Det som är viktigt att tänka på är att få med sitt sökord i rubriker, titles och text, i lagom mängd och så naturligt som möjligt. Vill man satsa stort och har som mål att hamna i topp på sökmotorerna för att få sälja skulle jag rekommendera att ta kontakt med ett välkänt företag som jobbar med sökmotoroptimering. Den tid och den kunskap som krävs för att nå dessa resultat går inte att göra själv.

Så om du funderar på att starta en webbshop eftersom e-handeln ökat så, var noga med dina val och tänk noga igenom hur din webbshop ska se ut och synas.