E-handelsstatistik

Kommer stora gallerior där folk trängs över helgerna snart vara ett minne blott?

Idag har de flesta svenska företag sin största kundkrets via internet – en trend som håller i sig visar statistiken. Det är dessutom väl värt en investering i e-handelssystem för alla de företag som har produkter på lager.

Enligt e-barometern från HUI i samarbete med Svensk Distanshandel samt Posten så har e-handeln sedan 2003, då det såldes på internet för 4,9 miljarder kronor, växt sig starkare för varje år. Melllan 2011 och 2012 gjorde e-handeln sin största ökning någonsin med 14% då det såldes för 31,6 miljader kronor.

Vår privata konsumtionsförbrukning kan numer studeras direkt på internet och användas för mer riktad marknadsföring. Underlaget för statistiken bygger på information från cirka 1500 företag som sysslar med e-handel och en konsumentundersökning som riktats till 1 000 konsumenter, kompletterar informationen.

De snabbast växande kategorierna är sport, fritid, heminredning och möbler en trend som man antar fortsätta under 2013. Däremot är matprodukter fortfarande en produkt som konsumenterna verkar föredra att köpa på plats.

Hemelektronik och kläder är fortfarande de kategorier som dominerar e-handeln. Detta är ett klart uppsving för företag såsom till exempel Kodmyran, ett av de många företag som levererar e-handelslösningar. I dagens läge behöver man inte längre en affärslokal, men en lagerlokal och ett e-handelssystem för internet, vilket gör att man kan hålla priserna nere och bli konkurrenskraftigare.

Många slipper gärna stressen på varuhus, men samtidigt är ju shopping ett socialt beteende och kanske ser vi i framtiden en regression bland konsumenter där de små detaljbutikerna får sitt fotfäste igen.